Tuesday, August 2, 2011

awal ramadan..

masa2 camnih la biasanya blogger (ramai, bkn sorang dua) post something psal bulan yang mulia, bulan Ramadan al-Mubarak. to all blogger yg post psal ramadan, x kira r komen masyarakat ke @ fadilat bulan ramadan, mahupon menduga puasa muslim's readers ke, gua salute you'll sbb korang da berjaya menyebarkan sekeping nasihat kpd masyarakat berbanding gua.:)

ada ape dgn awal ramadan nih??? selain fadhilat ape sumer tuh, satu je yg berbentuk fizikal aku nmpk, ramai giler kt masjid!!! nasib smpt dpt tempat dalam saf tuh.=.='' yang tuh korang boleh agak r memey r best mlm pertama ramadan nih [jgn koya sangat. nanti langgar dinding pulak:D].
next night a.k.a 2nd night of ramadan, sederhana ramai. aku still ada semangat lg nk pegi masjid, tp gua rase mcm kosong. empty. letih ada r.

kenapa aku cakap psal nih??? gua bkn hipokrit, tp gua hanya meluahkan perasaan je...(niat halalkn cara, kalu salah tolong britaw [komen la...] hadis yang berkaitan. at least boleh share ke orang ramai. aku pon nk blajar. mengalir ilmu tuh..)
ada kajian saintifik mengatakan bila jemaah berada dlm keadaan rapat antarra satu sama lain, cas2 negatif, bukan cas positif, mengalir apabila 2 permukaan bergesel. so, what is the point? it's all about energy. ianya mcm ko minum redbull terus boleh wat keje multitasking. so lain kali pastikan ruang2 antara jemaah tu biar sekecil yang mungkin, asal jgn terhimpit-himpit dgn jemaah yang lain cukup la..

p/s: ini hanyalah nasihat. kalu ada yang tersinggung gua mintak maaf sangat2... kan saling memaafi tu boleh mendamaikan satu dunia....peace yo!!:D

2 comments:

Da LovaC said...

tujuan rapatkan saf tu untuk menghalang gangguan syaitan actually..dalam hadith ade cakap..just my 2 cents.


neway...wordless kenape?=p

Unknown said...

hoho.. thanks. ape2 pon kene mintak orang ramai rapat2kn saf.

(ptut r aku rase x khusyuk mane mase jemaah nih.... hmm....)